۱۳۸۶ آذر ۲۵, یکشنبه

ايران: فرار مغزها همچنان ادامه دارد

دکتر «محمدقلی یوسفی» رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد ایران می‌گوید «در ایران متاسفانه فرار سرمایه‌های انسانی همچنان ادامه دارد و اطلاعات موجود از مجامع بین‌المللی نشان می‌دهد سالانه بیش از 150 هزار نیروی فکری جامعه از کشور خارج می‌شود.»

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: واقعیت این است که با مشکلاتی در اقتصاد کشور مواجه هستیم و اظهارنظرهای غیرمسئولانه یا سیاست‌هایی که باتدبیر اتخاذ نمی‌شود، نیروهای متخصص را ناراضی می‌کند و عشق و علاقه‌ای که می‌بایستی در جامعه به وجود بیاید را کم می‌کند.

به اعتقاد وی، با وجود تلاشی که بسیاری از علاقه‌مندان به این مساله در کشور انجام می‌دهند، بعضی رفتارهای غیرمسئولانه از سوی افراد باعث می‌شود که نخبگان نتوانند در ایران به فعالیت خود بپردازند.

دکتر یوسفی تاکید کرد: در کشور ما حمایت‌های لازم از افراد متخصص انجام نمی‌گیرد و به کارهای پژوهشی که انجام می‌گیرد بها داده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هم اکنون شاهد هستیم رابطه جای ضابطه در تصمیم‌سازی‌ها و انتصابات را گرفته و اینجاست که متاسفانه نظرات کارشناسی نیروهای متخصص خواسته نمی‌شود و یک محقق در کشور هر ایده‌ای که داشته باشد، ممکن است مورد قبول واقع نشود. در واقع با پدیده‌ای مواجه هستیم و آن بی‌تفاوتی به نظرات متخصصان است.

یوسفی بر این اساس تصریح کرد: اگر مسئولان بهای لازم به نظرات متخصصان ندهند و آنها نتوانند مسئولان را وادار کنند که سیاست‌هایی که کشور از آن نفع می‌برد را اجرا کنند، فضا را برای فعالیت خود تنگ می‌بینند و از کشور خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه «باید هرچه سریع‌تر جلوی فرار مغزها گرفته شود» اظهار داشت: اگر تنگ‌نظری‌ها کنار گذاشته شود و افراد براساس شایستگی به کار گمارده شوند و از بینش‌های افراطی و متهم کردن روشنفکران به وابستگی به بیگانگان پرهیز شود، می‌توان امیدوار بود که جلوی فرار مغزها گرفته شود.

دکتر یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: در تمامی کشورهای توسعه یافته ثابت شده که نیروهای متخصص کلید پیشرفت آنها بوده است. بنابراین لازم است سیاست‌هایی اتخاذ و پیگیری شود که همه نخبگان در ایران بمانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر