۱۳۸۶ دی ۶, پنجشنبه

رابطه مواد آرايشي با سرطان

تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه مواد آرايشي مي توانند به رشد سلولهاي سرطاني كمك فراوني كنند.

تركيبات شيميايي استفاده شده در مواد و لوازم آرايشي، از جمله مواد پارابن (Parabens) و فتالات (Phthalates) ارتباط مستقيم با رشد تومورهاي سرطاني، بويژه تومورهاي سرطان سينه دارند.

پژوهشهاي تازه سازمان مبارزه با سرطان آمريكا نشان مي دهد كه پارابن ها در 20 نوع از نمونه تومورهاي سرطان سينه كشف شده است.

همچنين نمونه برداري تومورهايي كه از بيماران سرطان سينه به عمل آمده نشان داده است كه زناني كه بيشتر مواد آرايشي استفاده مي كردند، سرطان پيشرفته تر و طول عمر كمتري داشته اند. برخي از پزشكان معتقدند كه مواد آرايشي چون برروي پوست ماليده مي شوند مي توانند خيلي سريعتر تاثير گذار باشند.

سازنده گان لوازم و مواد آرايشي گرچه سعي كردند تا استفاده از اين دو تركيب شيميايي را در محصولات شامپو و ژلهاي خود حذف يا تا حد زيادي پايين آورند، اما در استفاده كمتر از آنها در مواد ديگر آرايشي ناموفق بودند.

پزشكان به زنان توصيه مي كنند كه استفاده از مواد آرايشي را تا حد زيادي پايين آورند و يا از مصرف آنها بكلي بپرهيزند. آنها بر اين باورند كه سعي براي زيبايي بيشتر با استفاده از مواد شيميايي آرايشي، انسان را به مرگ نزديكتر مي كند.

با بالا رفتن استفاده از مواد آرايشي در ايران توسط خانمها در سالهاي اخير، آمار رشد بيماري سرطان سينه نيز تا حد قابل توجهي بالا رفته است. همكنون اين نوع سرطان شايع ترين نوع در بين زنان ايراني است.

طبق آمارهاي رسمي، از هر 8 زن در ايران، يك نفر مبتلا به سرطان سينه است. اين درحالي است كه اكثر بيماران مبتلا به اين مرض، داراي سنين پايين و ميان سال هستند.

پيش از اين متخصصين بهداشت و سلامت، آلودگي هوا را علت اصلي اين نوع سرطان مي دانستند، اما هم اكنون مواد آرايشي مضنون اصلي اين بيماري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر