۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

گران‌ترين آپارتمان دنيا در هند بنا شد

گران‌ترين آپارتمان دنيا در هند بنا شد


در سال 2005 وقتي نيتا آمباني در هتل ماندارين نيويورك مشغول ديدن دورنماي سنترال پارك بود، طراحي منطقه اطراف اين محل چشم او را گرفت و باعث شد كه او نام طراح يا طراحان را جويا شود. او يك جهانگرد معمولي كه به آمريكا سفر كرده‌باشد، نبود

نيتا آمباني همسر موكش آمباني، رييس غول پتروشيمي ريلاينس هند در شهر بمبئي است. موكش آمباني در فهرست ثروتمندترين مردان دنيا در رديف پنجم قرار دارد. لاكشمير ميتال هندي هم‌وطن آمباني در اين فهرست در رديف چهارم است كه البته او در انگليس سكونت دارد.

نشريه معتبر فوربس ثروت خالص آمباني را در ماه مارس گذشته 43‌ميليارد دلار تخمين زده است. صنايع پتروشيمي ريلاينس توسط پدر آمباني در سال 1966 تاسيس شد و اكنون از نظر سرمايه بازار، ارزشمندترين شركت در هند است. آمباني و همسرش نيتا سه فرزند دارند كه اكنون در يك برج 22 طبقه در شهر بمبئي زندگي مي‌كنند. خانواده آمباني چند سالي را براي تغيير مدل و ساختار و جزئيات اين برج وقت صرف كرد تا اين ساختمان عظيم مناسب نيازهاي آنها طراحي شود.

اما آمباني‌ها هم مانند بسياري از خانواده‌هايي كه امكان و ثروت دارند، خواستار آن است كه خانه‌اي سنتي اما با طراحي مدرن براي خود داشته باشد كه به نوعي به نماد اين خانواده تبديل شود. به همين دليل آنها با شركت مهندسي پركينز اند ويل آمريكا كه كار طراحي هتل ماندارين و محوطه اطراف آن را به عهده داشته، صحبت كردند. اين شركت در دالاس و لس‌آنجلس شعبه دارد. طراحي و نقشه‌هاي ساختمان دلخواه آمباني‌ها خيلي زود آماده شد. يك آسمان خراش 27 طبقه در مركز بمبئي با هزينه 2‌ميليارد دلار. مهندسان معمار و طراحان داخلي مشغول كار شدند و ابتدا با تغييراتي در زمين و سطحي شروع كردند كه قرار است اين ساختمان بر روي آن بنا شود. اكنون اين ساختمان در حال ساخت است.

تنها ساختماني كه اكنون در بازار وجود دارد و مي‌‌تواند با اين پروژه مسكوني عظيم برابري كند، پنت هاوس تريپلكس 70‌ميليون دلاري در هتل پير نيويورك است كه طوري طراحي شده كه به كاخ‌هاي فرانسوي شباهت داشته‌باشد. اين ساختمان 160‌متر ارتفاع دارد.

كار ساخت ساختمان خانواده آمباني بعد از 4 سال در ماه ژانويه 2009 به پايان مي‌رسد و 167‌متر ارتفاع و 37‌هزار‌ متر مربع مساحت دارد. هزينه ساخت اين خانه بسيار بيشتر از ساخت يك هتل يا آسمان‌خراش‌هاي مشابه آن بوده است.

براي ساخت يك هتل از نقشه مشابه هتل‌هاي ديگر و از منطقه‌اي معمولي بدون تغيير در سطح خاك و مصالحي يكسان براي كل ساختمان استفاده مي‌شود. اما ساختمان مسكوني خانواده آمباني از اين نظر با ساختمان‌هاي ديگر تفاوت دارد كه هيچ دو طبقه آن چه از نظر نقشه يا مصالح ساختماني شبيه هم نيستند.

طراحان اين ساختمان مي‌گويند كه به درخواست نيتا آمباني، اگر فلز، چوب و كريستالي مثلا در طبقه نهم به كار رفته نبايد در طبقه يازدهم هم به كار رود. به اين ترتيب اين ساختمان به نمايشگاهي براي مصالح و هنر ساختماني، سيستم‌هاي ال‌سي‌دي و صوتي و تصويري و همچنين صحنه‌هايي براي تفريح و سرگرمي تبديل شده‌است.

آمباني از طراحان خواسته كه بيرون اين ساختمان را به شكل سنتي و كاملا هندي طراحي كنند. 85‌درصد از مصالح و كارگران اين پروژه عظيم از كشورهايي غير از آمريكا تامين مي‌شود و تقريبا مي‌توان گفت كه اكثر آن هندي است. شركت‌ها و مقاطعه‌كاران هندي زيادي در اين پروژه مشاركت داشته‌اند.

اين ساختمان يك باغ چهارطبقه هم دارد. گياهان اين باغ طوري طراحي شده كه انرژي را در خود ذخيره و نور خورشيد را جذب كنند. طبقات انتهايي اين برج عظيم كه قرار است ميزبان مهمانان مهم صنعتي و تجاري باشد، به دريا ديد دارد.



نماي بيرون

در تصوير نماي بيروني ساختمان عظيمي را مشاهده مي‌كنيد كه قرار است از سال ميلادي آينده خانواده آمباني به آن نقل مكان كنند. كار ساخت اين ساختمان تقريبا رو ‌به اتمام است. همانطور كه مي‌بينيد اين ساختمان هيچ شباهتي به برج‌هاي يك‌دست ندارد و گويي هر طبقه آن يك ساختمان جداگانه است.

لابي

در اين تصوير لابي اين ساختمان عظيم را مي‌بينيد كه 11 آسانسور در آن طراحي شده است. دو آسانسور تنها مخصوص منطقه پاركينگ است و سه آسانسور براي مهمانان. دو آسانسور هم مخصوص خانواده آمباني است. دو آسانسور هم براي استفاده خدمه طراحي شده‌است. لابي به چندين اتاق ملاقات راه دارد. همچنين لابي به سالن‌هاي سرگرمي و بالكن‌هاي رو به باغ هم راه دارد.

سرويس بهداشتي

يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين ساختمان تركيب مشخصات لوكس ساختمان‌هاي ديگر و عوامل و ويژگي‌هايي است كه منحصرا هندي است. دستشويي‌هاي طراحي شده به مدل درخت ژنگو (درخت مخصوص هندي) نمونه خوبي از اين تركيب است. اين برگ‌ها كه تنها مخصوص هند است طوري طراحي شده كه ساقه آن آب را به كاسه دستشويي هدايت مي‌كند. كاسه دستشويي هم خود به شكل سبدي از اين برگ‌ها طراحي شده‌است.

اتاق نشيمن سنتي

خانه آمباني تعداد بي‌شماري اتاق نشيمن دارد كه همگي با ديوارهاي آكوستيك مكاني آرام براي مهمانان است. فرش‌هاي هندي و لوستر و آينه طراحي اين اتاق‌ها را تشكيل مي‌دهند.

پاركينگ

شش طبقه اول اين ساختمان به پاركينگ خانواده آمباني و مهمانان اختصاص دارد. اين پاركينگ با گياهاني طراحي شده كه گرما و دود ماشين‌ها را جذب مي‌كنند و در عوض سايه براي اين ماشين‌ها تامين مي‌كنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر