۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

راهنمای کاربردی برای ورود به سایت آدرس سايت آمار ايران

آدرس سايت آمار ايران


راهنمای کاربردی برای ورود به سایت آمار
در این گزارش تلاش شده است تا راهنمایی های مورد نیاز برای شیوه ورود به پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران و مشاهده اطلاعات اقتصادی خانوار آموزش داده شود
طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور با هدف شناسایی وضعیت اقتصادی خانوارهای کشور و با حول و قوه‌الهی و همکاری صمیمانه بیش از 90% خانوارهای کشور به اجرا درآمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هم اکنون با پایان یافتن مراحل مختلف استخراج اطلاعات و راستی آزمایی با پایگاه های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، نتایج راستی آزمایی و طبقه‌بندی خانوارها در قالب سه خوشه درآمدی برای اطلاع عموم هموطنان شرکت‌کننده در مرحله اول اجرای طرح از طریق سایت اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران به آدرس http://www.amar.org.ir قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه دولت خدمتگزار بنا دارد تا براساس خوشه‌بندی بدست‌ آمده از نتایج این طرح نسبت به بازتوزیع بخشی از منابع یارانه آزاد شده حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به صورت نقدی به خانوارهای هدف اقدام نماید، طبیعی است اطمینان از صحت اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی طرح، اهمیت ویژه‌ای دارد و در این مرحله نیز سعی بر آن است تا تمهیداتی ایجاد شود تا اصلاح آن دسته از اطلاعات خانوار که دارای خطا می‌باشد امکان‌پذیر گردد.لازم به‌ذکراست مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی براساس برنامه‌زمان‌بندی مشخصی که از طریق رسانه‌های گروهی اعلام شده است امکان پذیر می‌باشد و از عموم هموطنان درخواست می‌شود در تاریخ مقرر و در حداقل زمان ممکن، نسبت به تعیین وضعیت خانوار خود اقدام نمایند تا به دلیل حجم گسترده مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی امکان مشاهده برای سایر خانوارها در زمان مقرر نیز فراهم شود.

توصیه‌های کلی :

برای ورود به سامانه اطلاع‌رسانی، ضروری است همه اطلاعات درخواست شده اعم از کد رهگیری، کد ملی سرپرست خانوار، تعداد اعضای خانوار و عبارت حرفی- عددی را به طور کامل وارد نمایید.

حتماً براساس جدول زمان‌بندی مراجعه خانوارها به سامانه اطلاع‌رسانی مراجعه نمایید.

برای تعیین خوشه درآمدی خانوار، اطلاعات خانوار شما در زمان تکمیل پرسشنامه (12مرداد لغایت 25 شهریورماه1387) مدنظر قرار گرفته است و هرگونه اصلاح در وضعیت خانوار پس از تاریخ یاد شده در مراحل بعدی اجرای طرح امکان‌پذیر می‌باشد.

 در صورت تأخیر در ورود اطلاعات در هر مراجعه، سامانه به طور خودکار ارتباط شما را قطع می‌کند و برای ادامه کار نیاز به ورود مجدد خواهید داشت.

اطلاعات مورد نیاز برای ورود به سامانه اطلاع‌رسانی:


1) کد رهگیری خانوار:

در مراحل اجرای طرح، رسید تحویل پرسشنامه و مدارک خانوار (فرم 4) که کد رهگیری 10 رقمی در روی آن ثبت شده به سرپرست خانوار تحویل داده شده است که می‌بایست در مقابل محل تعیین شده برای وارد نمودن کد رهگیری خانوار این عدد 10 رقمی را وارد کنید.(تصویر شماره1)



2) شماره ملی سرپرست خانوار :

شماره ملی 10 رقمی سرپرست خانوار که در کارت ملی یا شناسنامه سرپرست خانوار درج گردیده است را به طور کامل وارد نمایید.(تصویر شماره 2)

تصویر شماره 2


3) تعداد افراد خانوار:

تعداد افراد خانوار را که شامل سرپرست و سایر افراد خانوار در زمان تکمیل پرسشنامه بوده‌اند را در محل مربوط به صورت عددی وارد نمایید.

با توجه به اینکه زمان‌بندی مشخصی برحسب تعداد اعضای خانوار برای مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی در قالب جدول تهیه شده است، بنابراین در صورتیکه خانوار بخواهد در زمانی غیر از زمان‌بندی مربوط برای گرفتن اطلاعات وارد سیستم شود امکان دستیابی به اطلاعات وجود نخواهد داشت.


4)عبارت حرفی- عددی:

پس از ورود اطلاعات اختصاصی خانوار، جهت ورود به سامانه اطلاع‌رسانی لازم است تا عبارت حرفی ـ عددی را مطابق نمونه عیناً وارد نمایید. این عبارت تصادفی است و در هر مراجعه به این صفحه تغییر می‌کند.

پس از اطمینان از ورود کامل اطلاعات درخواستی دکمه "تأیید" را انتخاب نمایید .(تصویر شماره 3)



تصویر شماره 3

ورود به سامانه اطلاع‌رسانی:

 پس از انتخاب دکمه تأیید در صورتیکه اطلاعات ورودی صحیح باشد شما با موفقیت وارد صفحه تعیین خوشه خانوارسامانه اطلاع‌رسانی خواهید شد.توجه داشته باشید، در صورت هرگونه اشتباه در وارد کردن ارقام 10 رقمی کدرهگیری خانوار و شماره ملی سرپرست خانوار یا تعداد افراد خانوار، سامانه پیام زیر متناسب با نوع اشتباه کاربر اعلام می نماید.(تصویرشماره 4)

(اطلاعات وارد شده کامل نمی باشد.)
بطور مثال: در سامانه سرپرست خانوار کد ملی خود را به اشتباه وارد نموده است که پیام فوق در بالای صفحه سامانه ظاهر می شود.







تصویر شماره 4
این علامت از طرف سامانه به کاربر اعلام می‌دارد در کدام قسمت اشتباه نموده است و کاربر فقط می بایستی این قسمت را تصحیح نماید.
پیام سامانه



2) – اطلاعات خانوار شما با توجه به گزینه های وارد شده در سامانه اطلاع رسانی موجود نمی‌باشد .در صورتی که تمامی اطلاعات صحیح وارد شده باشد ، و در سامانه اطلاعات یافت نشود پیام زیر ظاهر خواهد شد. (تصویر شماره 5)


تصویر شماره 5
پیام سامانه
پیام سامانه


صفحه تعیین خوشه خانوار

در صورتیکه اطلاعات شما صحیح باشد و نقص اطلاعات هویتی نداشته باشید وارد صفحه تعیین خوشه خانوار می‌شوید. در این صفحه اطلاعات خانوار شامل کد رهگیری، شماره ملی و نام و نام خانوادگی سرپرست خانوار به منظور کنترل مجدد اطلاعات درج شده است (تصویر شماره 6)


تصویر شماره 6

 در ادامه با توجه به بررسی اطلاعات خانوار با پایگاه‌های اطلاعاتی، عدد خوشه خانوار که یکی از اعداد 1، 2 و یا 3 می‌باشد، درج و اعلام شده است.

پس از رؤیت دقیق وضعیت خــانوار در صورت تأیید خوشه مربوط ، قسمت "قبول دارم" را انتخاب کنید و پس از آن با انتخاب دکمه "ثبت" ، اطلاعات را نهایی نموده و از سامانه خارج شوید.



پس از رؤیت دقیق وضعیت خــانوار در صورت عدم تأیید خوشه مربوط ، با انتخاب دکمه "اعتراض دارم" ،در صورتی‌که اختلافی بین خوشه تعیین شده بر اساس اطلاعات اظهار شده شما با خوشه تعیین شده بر اساس مقایسه با پایگاه‌های اطلاعاتی وجود داشته باشد، اطلاعات بیشتری در مورد دلایل تعیین خوشه خانوارو خطاهای موجود نمایش داده خواهد شد. (تصویر شماره 7 )



تصویر شماره7




تذکر: در صورت انتخاب دکمه "ثبت" در این صفحه، امکان اصلاح مجدد اطلاعات در سامانه اطلاع‌رسانی فقط در مهلت تعیین شده طبق جدول زمان‌بندی برای مراجعه خانوارها وجودخواهد داشت و پس از تاریخ یاد شده امکان ورود و اصلاح اطلاعات به کاربر داده نخواهد شد.


نحوه برخورد خانوار با خطاهای اعلام شده در صفحه تعیین خوشه خانوار:

در مقابل هر یک از پیام‌های خطا در این صفحه دو عبارت "قبول دارم " و "اعتراض دارم " درج شده که سرپرست خانوار حتماً باید یکی از این عبارت‌هارا در محل موردنظر انتخاب نماید. بدیهی است در صورت عدم انتخاب موارد یاد شده امکان ثبت اطلاعات خانوار به صورت نهایی وجود نخواهد داشت و وضعیت خانوار کماکان نامشخص خواهد بود و خانوار برای انجام مراحل بعدی طرح هدفمندکردن یارانه ها معرفی نخواهد شد.

به طور مثال در رابطه با خطای مربوط به مالکیت خودرو و مقایسه با پایگاه اطلاعاتی راهور ناجا (بانک اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) پیام خطایی به شکل زیر را مشاهده خواهید نمود: (تصویر شماره 8)







براساس مقایسه با پایگاه راهورناجا، حداقل یکی از خودروهای متعلق به اعضای خانوار شما اعلام نشده است.

همچنین در صورتیکه خطایی در زمینه‌ی اعلام ارزش ساختمان مسکونی در اختیار خانوار وجود داشته ‌باشد پیامی به شکل زیر نمایش داده می‌شود: (تصویر شماره 9)







براساس بررسی انجام شده، قیمت واحد مسکونی متعلق به خانوارشما بیش از 30% با قیمت عرف منطقه‌ی محل سکونت خانوار(در زمان اجرای طرح) تفاوت داشته‌است.


پس از درج علامت در مقابل گزینه های سؤالات مطرح شده در صورتیکه سرپرست خانوار پس از رؤیت خطاهای خانوار خود، مایل باشد نسبت به تأیید وضعیت خوشه خانوار که قبلاً در مورد آن اعتراض داشته، اقدام کند، می‌تواند در محل مورد نظر عبارت "قبول دارم" را انتخاب نماید و پس از آن دکمه "ثبت" را انتخاب کند. در صورتیکه پس از رؤیت خطاها، سرپرست خانوار کماکان نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض داشته باشد پس از انتخاب دکمه "ثبت" از سامانه خارج و برای رسیدگی به اعتراض خود بایستی طبق دستورالعمل نحوه انجام اقدامات اصلاحی که در سامانه اطلاع‌رسانی به آن اشاره شده اقدام نماید.

لازم به ذکر است در صورت عدم انجام اقدامات اصلاحی توسط خانوار و تعیین وضعیت اعتراض خانوار، امکان ثبت اطلاعات به صورت نهایی وجود نخواهد داشت و خانوار برای انجام مراحل بعدی طرح هدفمند کردن یارانه ها معرفی نخواهد شد.


خانوارهایی که موفق به دریافت وضعیت خوشه خانوار خود نمی‌شوند:

الف) در صورتیکه اطلاعات هویتی مربوط به خانوار به دلایل زیر در سامانه اطلاع‌رسانی دارای خطا باشد امکان خوشه‌بندی خانوار و اعلام آن در سامانه وجود ندارد و دراینگونه موارد ضروری است سرپرست خانوار با دردست داشتن مدارک لازم و مراجعه به سازمان ثبت احوال کشور مستقر در شهرستان محل سکونت خود برای رفع مغایرت اقدام نموده و پس از آن با مراجعه به پایگاه‌های آماری مستقر در شهرستان‌ محل سکونت ، اطلاعات خانوار خود را اصلاح نماید. (تصویر شماره 10)

1) براساس مقایسه با پایگاه ثبت احوال، هویت فرد یا افرادی از اعضای خانوار تأیید نشده است.

2) اطلاعات فرد یا افراد زیر از خانوار شما در خانوار دیگری نیز وجود داشته است.

3) خانوار بیش از یک پرسشنامه تکمیل نموده است.

4 ) براساس مقایسه با پایگاه ثبت احوال کشور، فرد یا افرادی از خانوار فوت شده‌اند.

سعدی پرور
همانگونه که ذکر شد برای خانوارهایی که دارای یک یا چند نمونه از خطاهای هویتی فوق باشند، اعلام خوشه خانوار تا رفع مغایرت‌ مربوط، غیرممکن است و وضعیت طبقه‌بندی اینگونه خانوارها در مراحل بعدی اجرای طرح مشخص خواهد شد. پس از مشاهده هر یک از خطاهای فوق در صــورت موافقت می‌توانید گزینه "قبول دارم" و در صورت عــدم موافقت گزینه "اعتراض دارم" را انتخاب نموده و برای انجام اصلاحات مورد نیاز و یا اثبات ادعای خود با در دست داشتن مدارک مثبته همانگونه که در سامانه اطلاع‌رسانی به آن اشاره شده است به مراجع ذی‌ربط مراجعه نمایید. بدیهی است با رفع مغایرت مربوط به اطلاعات هویتی و ورود اطلاعات اصلاح شده به سامانه اطلاع‌رسانی، امکان خوشه‌بندی براساس شرایط جدید میسر خواهد شد و نتیجه آن در مراحل بعدی اجرای طرح اعلام می‌شود. در پایان با انتخاب دکمه "ثبت" ، از سامانه اطلاع‌رسانی خارج شوید.
ب) در صورتیکه به هر دلیل اطلاعات مربوط به کد رهگیری، شماره ملی سرپرست خانوار و یا تعداد اعضای خانوار وارد شده توسط سرپرست خانوار با اطلاعات موجود در سامانه اطلاع‌رسانی مغایرت داشته باشد و سامانه، امکان شناسایی خانوار را نداشته باشد، هیچیک از صفحات مربوط به تعیین خوشه خانوار قابل مشاهده نبوده و پیام خطایی به شکل زیر صادر خواهد شد: (تصویر شماره11)









" اطلاعات خانوار شما با توجه به گزینه های وارد شده در سامانه اطلاع‌رسانی موجود نمی‌باشد."







در این گونه موارد ضروری است با در دست داشتن کد رهگیری و مدارک هویتی خود و اعضای خانوار به پایگاه‌های ‌آماری در شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است ، مدارک و زمان مراجعه به پایگاه‌های فوق‌الذکر در اطلاعیه‌های رسمی اعلام خواهد شد.





زمان مراجعه خانوارها به سایت مرکز آمار ایران
1
(خانوارهای 1 تا 2 نفره )
3 روز
3/11/88 لغایت 5/11/88
2
(خانوارهای 3 نفره )
3 روز
6/11/88 لغایت 8/11/88
3
(خانوارهای 4 نفره )
3 روز
9/11/88 لغایت 11/11/88
4
(خانوارهای 5 نفره به بالا )
3 روز
12/11/88 لغایت 14/11/88

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر